Hardlopen in Schoorl bij Sportclub Chronos

Woensdagavond van 19.00 uur tot 20.30 uur

Start vanaf de kantine op de Schoorlse IJsbaan, Laanweg, Schoorl.

Trainer: Rob van Andel.

Elke woensdag om 19.00 uur precies start de hardlooptraining. In het duingebied van Schoorl zijn veel mogelijkheden voor een mooie training.

Eerst wordt er ingelopen naar “ons” bankje SC43 aan de Schoorlse Zeeweg voor de rek- en strekoefeningen, gevolgd door specifieke loopoefeningen. Ook het Klimduin is een uitdaging.

In de maanden als het donker is wordt bv gelopen naar het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer aan de Oorsprongweg voor de rek- en strekoefeningen, gevolgd door specifieke loopoefeningen.

Daarna volgt de hoofdtraining. Dat varieert per woensdag voor een goede opbouw gedurende het gehele seizoen.

Kort werk, veel interval, variatie, duurwerk. Het duingebied is daarvoor een uitstekende locatie. Zolang het goed licht is wordt dieper dit gebied ingegaan, waar diverse bekende looprondjes zijn. Als het s-avonds te donker is wordt alleen nog gelopen op de Schoorlse Zeeweg en de Nieuwe Weg en worden andere locaties opgezocht, zoals de Oorsprongweg met een rondje om het Witte Kerkje van Groet, op het Bullepad, maar ook op de Omloop.

Voor alle leden van de sportclub die dat willen, wordt er vanaf september tot en met februari een loopcompetitie gehouden waarin opgenomen 5 boslopen en een loop van de Groet uit Schoorl Run.

Ook wordt onderling afgesproken om gezamenlijk aan een loopwedstrijd deel te nemen zoals de Groet uit Schoorl Run, de halve marathon van Egmond aan Zee, de boerenkoolloop, de Vestloop, de halve van Texel.

De training wordt het gehele jaar gehouden en gaat, eventueel ondanks slecht weer, altijd door.

Buiten deze officiële clubtraining wordt er ook nog, voor een tweede of derde training, in groepen gelopen.

Op maandagavond vertrek om 19.00 uur

Bij het Bezoekerscentrum Staatsbosbeheer aan de Oorsprongweg te Schoorl voor een rustige duurloop, meer bedoeld als hersteltraining.

Op zaterdagmiddag vertrek om 4.00 uur ’s middags

Vanaf het bankje SC43 op de Schoorlse Zeeweg. Voor een stevige training van ongeveer 5 kwartier.

Zo zijn de lopers behoorlijk bezig met de hardloopsport. Maar de trainingen zijn voor alle leden toegankelijk. Is nog niet voldoende niveau aanwezig, dan komt dat vanzelf door regelmatig te trainen.

De lopers zijn wel een beetje fanatiek, maar voorop staat toch het plezier in het lopen en met elkaar.

Klaas Tillema, Januari 2017