Wedstrijdschaatsen / Langebaan

U bent een serieuze enthousiaste schaatser en wilt graag meedoen aan officiële wedstrijden? Sportclub Chronos biedt u de mogelijkheid om te trainen voor schaatswedstrijden bij IJsbaan De Meent. De club huurt hier in het schaatsseizoen vaste trainings- en wedstrijduren. Wedstrijdschaatsen valt onder de auspiciën van de Landelijke Schaatsbond, de KNSB. Het wedstrijdschaatsen is voor de jeugd en volwassenen.

Meedoen aan trainingen?
Wordt dan abonnee (verplicht) van Sportclub Chronos zodat u kunt meedoen aan de trainingen op ijsbaan De Meent. Klik op Lid worden.

Locatie en tijd
De trainingen en wedstrijden worden gehouden op ijsbaan De Meent.
Voor het nieuwe schaatsseizoen worden de tijden nog vastgesteld. Deze info volgt in september 2015

Deelname wedstrijd?
Wordt lid van een aangesloten KNSB-vereniging. Wedstrijdlicentie moet digitaal worden aangevraagd bij de KNSB.  De ca. zeven wedstrijden per schaatsseizoen worden samen georganiseerd met STG Zwanenwater.

Aan het begin van het seizoen ontvangen onze wedstrijdrijders van de Baancommissie een wedstrijdschema voor wedstrijden bij De Meent. Sportclub Chronos heeft op dit moment bijna 50 wedstrijdrijders (Korte- en Langebaan, Marathon).

Naast de clubwedstrijden worden er ook Categoriewedstrijden op de baan georganiseerd en wedstrijden waarvoor men uitgenodigd wordt op grond van de gereden tijden.

Wedstrijdoverzicht van 2018/2019 volgt z.s.m.

Twee wedstrijden per seizoen bij Thialf
Iedere schaatser wil natuurlijk het ijs ‘proeven’ van Thialf. Onze club biedt je die kans. Twee keer per jaar gaan we op een doordeweeks dag ’s middags naar Thialf om een wedstrijd te rijden. Aan deelname aan deze wedstrijden zijn wel extra kosten verbonden. Meer info hierover bij de trainer.

Uitslagen wedstrijd
De wedstrijden worden gejureerd door ervaren (gediplomeerde) juryleden van de eigen verenigingen (zie hierboven). De gereden tijden van Lange- en Korte baan wedstrijden worden opgenomen in het databestand van de KNSB. Natuurlijk staan de uitslagen (zie hier onder) ook op onze site. Daarnaast staan de uitslagen ook op de site van de Baancommissie Alkmaar. Hier worden alle uitslagen van de gehouden wedstrijden op De Meent gepubliceerd.

C-Selectie en Baanselectie
Op de baan Alkmaar zijn er tevens een C-selectie en een Baanselectie. Dit zijn Gewestelijke Selecties die vanuit talenten binnen alle verenigingen op uitnodiging worden samengesteld. Deze selecties rijden op alle banen in het Gewest NH-U en ook op landelijke banen.

Clubcompetitie
Deze competitie om het clubkampioenschap van Sportclub Chronos wordt gehouden over de officiële clubwedstrijden op de Meent. Deelnemers moeten minimaal aan 50% van de wedstrijden hebben meegedaan.

In elke categorie wordt er een 1e, 2e en 3e prijs uitgereikt, als er zoveel rijders aan hebben meegedaan. Bij de Dames en Heren pupillen krijgen alle rijders die voldoen aan de voorwaarden een prijs.

Over een vastgesteld aantal afstanden bepaalt het puntentotaal de volgorde over de gereden afstanden de ranglijst  van prijzen

Pupillen , 100, 300, 500 en 700 m

Jun. C, 500, 700, 1000, 1500 m

Overige Cat. 500, 1000, 1500 en 3000 m

Clubrecords: De snelst gereden tijd door een lid van Sportclub Chronos in elke categorie en op alle officiële KNSB afstanden worden als clubrecord geregistreerd. Ongeacht waar en in welke wedstrijd ze zijn gereden.