Dweilpauze van december 2018 is verschenen

2018-12-21 0 Door Dennis van Dok

De Dweilpauze van december is uit! Lees hem hier online.

Het zijn de donkere dagen voor kerst, en dat betekent dat we de gezelligheid binnen opzoeken met kaarslicht en led-lampjes in de boom. Op een witte kerst durven we niet meer hopen maar zolang de “r” nog in de maand zit mogen we blijven dromen van een Elfstedentocht in het nieuwe jaar.

Sportief gezien mogen we een tussenbalans opmaken en dan moeten we constateren dat het nog niet zo soepel loopt allemaal. Het ligt niet aan de deelnemers, die zijn soepel genoeg, maar aan de deelname, dat wil zeggen het aantal. Er is al een complete baanselectiewedstrijd afgelast wegens gebrek aan inschrijvingen; als het aantal juryleden groter is dan het aantal deelnemers kun je dat ook niet meer verantwoorden. Ondergetekende had in ieder geval opeens een vrije avond.

Onze derde clubwedstrijd werd wegens matige opkomst samengevoegd met het blok ervoor, zodat ook de pupillen nog een keer mee konden doen.

Omdat ik altijd wat over de deadline heen ga voor ik mijn stukje inlever bij Gerard pikte ik nog net een artikel mee uit de krant over een rapport van het Mulier Instituut en het Sociaal en Cultureel Planbureau aangaande de sport in 2018. (https://tinyurl.com/y8zc6yom)

De conclusies zijn niet verassend of schokkend maar geven wel een zorgelijke trend aan. Er wordt niet echt minder gesport maar wel minder in clubverband, bijvoorbeeld de tennisbond is in tien jaar tijd honderdvijftig duizend leden kwijtgeraakt. Ook verontrustend is het teruglopen van de motorische vaardigheden van de kinderen; de vraag is of er genoeg aandacht is aan bewegen en spelen, en voldoende lichamelijke opvoeding op school.

In ieder geval hebben onze jongste deelnemers wat beweging gehad toen we met ze op trainingskamp gingen; schaaten op Thialf, twee keer Leeuwarden en tot slot nog een wedstrijd in Leeuwarden met veel PR’s. Dan Nastas zij het heel treffend toen hij ons vroeg of we betaald werden voor het organiseren van het kamp, en het antwoord ‘nee’ terugkreeg: “dus jullie doen het voor de lol?” en dat is precies waar we het voor doen. Wij beleven heel veel lol als we met die jonge honden een – overigens verlaten – jeugdherberg in Grou onveilig maken en zien hoe ze vooruitgaan als ze een weekeindje wat extra schaats-aandacht krijgen. Een pluim voor Victor, Patricia en Elianne, en Marieke die achter de schermen het ijs geregeld had.

De boslopen liggen op schema; de laatste in Schoorl is verlopen met volop deelname omdat de Meeuwen uit Volendam weer van de partij waren; het werd een zware crossloop omdat staatsbosbeheer met zwaar materieel aan het werk is om hout weg te halen waardoor de paden stuk gereden waren. Klaas Tillema had uit voorzorg een verkenningsronde gemaakt en iedereen tijdig op de hoogte gebracht dus hier waren geen nare verrassingen.

En omdat Kerst in aantocht is betekent dat natuurlijk dat de traditionele kerstloop op 26 december eraan komt. Ik wil nog een keer iedereen die lid is, maar zich (nog) niet op de één of andere manier inzet voor het steunen van je club, oproepen om toch vooral te komen helpen. Ik hoop dat Patricia haar team al rond heeft, maar zo niet dan is alle hulp welkom. En anders volgend jaar wel.

Dan rest me nog slechts iedereen een goede Kerst en jaarwisseling te wensen en veel sportief succes in 2019!

Dennis van Dok