Loopjournaal 18 oktober 2017

2017-10-31 0 Door Dennis van Dok

Onder redactie van Klaas Tillema.

Loopjournaal vanaf woensdag,

Training woensdag, 18-10-2017
Een mooie nazomeravond. Geen wind, 18 graden en nog een heel klein beetje licht.
Een opkomst van 13 lopers. Henk heeft nog wat last van zijn kuit maar is door Emmeke de deur uitgestuurd. Hij gaat in ieder geval mee met inlopen. Rob is afwezig i.v.m. een uitgelopen vergadering en Gerard neemt de training over. Via de molen lopen we naar de zeeweg. Onderweg komen we nog allerlei fietsers en lopers met grote schijnwerpers tegen. Zonder problemen komen we aan bij de driehoek en neemt Carla de leiding bij het uitvoeren van de inwerkoefeningen.
Aan het einde de gebruikelijke planksessie van inmiddels 80 seconden.
Waarschijnlijk een bijzondere schouwspel voor de toevallige passant, die daar bij het bankje wat gekreun en gesteun hoort in een schaars verlichte entourage, dicht bij de grond.
Vervolgens dribbelen we naar de nieuwe weg en beginnen daar een dubbele kleine Pyramide. Henk is verstandig en keert weer huiswaarts. We volgen het patroon van
1-1,2-2,3-3,2-2,1 3 1-1,2-2,3-3,2-2,1. De laatste minuut uiteraard nog even
vol gas en de laatste 30 seconden nog een tandje erbij.
Rond 20.15 uur lopen we in de buurt van het bezoekerscentrum. Helga, Dick en Marcella gaan daarvoor al linksaf, de kortste weg naar huis. Voorbij de molen gaat Margreet linksaf. Met een voldaan gevoel komen we om 20.25 uur weer bij de ijsbaan.
Gerard Pater.

Zaterdag, 21 oktober 2017.
TRAILCLINIC
Zaterdagochtend om 8:45 uur verzamelen ongeveer 40 man en vrouw zich op het grasveld/parkeerplaats aan de Molenweg. Dit voor de trail clinic die door Oosterbaan wordt gegeven. Klaas en ik zijn er bij. Net op dat moment barst de regen in alle hevigheid los, maar gelukkig is een klein tentje opgezet waar we met z’n allen net onder passen. Als je wilt mag je op trail schoenen van Oosterbaan lopen. Omdat het zo regent vind ik dat een goede reden, houd ik mijn eigen schoenen lekker droog. Klaas kiest ervoor zijn eigen schoenen nat te laten worden. Om 9 uur vertrekken we, regen of niet. Onze trainers zijn Albert van Loon en Suzan Nieman.

Lopend op het asfalt voel je de stugheid van de trail schoenen en mis je de demping. Op zanderig, glad en nat terrein heb je profijt van het grovere profiel van de zolen, op ongelijk terrein geeft de stuggere schoen je meer ondersteuning.

We lopen de Schoorlse zeeweg een stukje op en het is het inmiddels alweer droog geworden. We gaan al gauw naar rechts de onverharde paden op. We krijgen een paar loopscholings oefeningen, gericht op snelle en kleine passen.
Verder richting Groet gaan we ook “off road”, nemen een paar flinke klimmetjes en afdalingen om bij de Groeter klimduin uit te komen.

Onderweg krijgen we een aantal nuttige trail tips:
– Maak kleine (re) passen
– Maak snelle(re) passen
– Blijf rechtop lopen
– Ga zigzaggend naar beneden als het je te snel gaat
– Gebruik je armen: arminzet bij vlak terrein of omhoog, spreidt je armen ter
bewaring van je evenwicht in de (steile) afdaling
– Naar boven lopen mag ook! Zet je handen daarbij op je bovenbenen, maak grote
stappen. Je verliest nauwelijks snelheid en je bespaart energie.
– Tijd is niet van belang, de ervaring en het genieten wel.

Twee keer het klimduin op (1 keer af), lopend over het smalle pad van de MTB route in aanleg (zal die er ooit komen?) gaan we weer richting Schoorl. Nog even door de speelkuil en uitlopen naar de parkeerplaats.

Voor de liefhebbers is er in de Rustende Jager nog een korte lezing van een sport diëtiste Bianca Ooteman. We krijgen van haar een hersteldrankje en ze geeft wat adviezen over drinken en voeding voor, tijdens en na het lopen.
Drinken (water) is van het grootste belang en magere chocolademelk is de ideale hersteldrank.
Na een kop koffie (geen appeltaart, de diëtiste is er immers bij), vertrekt iedereen naar huis.

Tot volgende week bij de duin trail in Schoorl!
Carla

Hoi Klaas
Zaterdagmiddag, 8 lopers. Dick, Dick, Gerda, Yde, Sjef, Gerard, Arjen en Michiel. Bij het bankje stonden we druk te kletsen over mijn marathonervaringen en de vooruitblik naar de trailrun van volgende week. Gelukkig hielp Dick E. ons eraan herinneren, dat we waren gekomen om te lopen, dus gingen we toch op pad.
Na het inlopen langs Jan Bas zijn tuintje, pakten we de groene route voor de start van de oefening. We deden 6 blokken van 6 minuten. De eerste 2 minuten waren voor herstel/hergroeperen, daarna 2 minuten duurtempo, vervolgens 1 minuut een “vrolijk” tempo en ten slotte 1 minuut voluit.

Halverwege de oefening bogen we op de Slangenweg tijdelijk af van de groene route om die bij de Bokkeweidjes weer op te pikken. Halverwege de Julianalaan staken we over naar de Wilhelminalaan. Net toen we opgelucht vaststelden dat de regen best wel mee gevallen was, kregen we bij de doorsteek van de Mariaweg naar de Zeeweg toch nog een flinke plensbui over ons heen. Op de Zeeweg nam Dick verrassend een pad naar links. Dick M. en ik zeiden tegen elkaar, dat we dit pad nog nooit eerder gelopen hadden. Dat bleek te kloppen, want na 15 meter kwamen we erachter dat het helemaal geen pad was en gingen we door de heide weer terug naar de Zeeweg. Na nog een klein extra lusje waren we rond 17.10 uur weer terug bij het bankje, ruim 10 kilometer op de teller. Heerlijke training!!
Michiel

Zondag, goed loopweer, bijna geen regen, mooi groepje. Bij de bank samenkomst met een grote groep jonge sporters en een aantal toppers waaronder Michel Butter.
Fijn begin van de training.

Bosloop Bergen.
Fred Louter was voorfietser bij de 15 km, Jolanda Grimbergen was voorfietser bij de 10 km.

Maandag, traditionele 45 minuten training.
Jos had natuurlijk veel te praten want hij was met de citroënclub/lelijke eenden naar Parijs geweest.

Maandag 23 oktober
19.00 uur vertrek van 3 wandelaars en 8 lopers, 6 mannen (waaronder Wim, blessure vrij meegelopen 😊) en 2 vrouwen.
Prachtig mooi loopweer. 45 minuten dus om 19.50 uur waren we weer terug onderaan de Zeeweg. Lekker doorgelopen.
Marcella

!!!!!!!!!!!!!!!!!!Groet uit Schoorl run, zondag, 11 februari 2018. (GUS).
Ekoplaza nodigt ons uit om deel te nemen aan de Groet uit Schoorl Run in het businessteam van EKOPLAZA voor de 10 km of de 21,1 km.
Belangstelling? Stuur een mail naar: groetuitschoorlrun.lions@gmail.com
Dan krijg je een inschrijflink om je definitief aan te melden!!!!!!
Met de groeten van Arjan Nijdam.

Hierbij nog een promofilmpje.

Groet Arjan

TRIAL SCHOORL.
Zondag is de trial Schoorl. De start is op de hoek van de Koningsweg/Oorsprongweg.
Verschillende starttijden. KOM IN IEDERS GEVAL KIJKEN Zie voor info: http://www.mudsweattrails.nl/duinentrail_schoorl

Nieuws:
Beste allemaal,
De Kunst10daagse is weer begonnen. Dit jaar sta ik, net als vorig jaar, bij De Blauwe Reiger aan het Molenweidtje in Bergen (tegenover de Europese School).
Samen met Marijke Takken (schilderijen), Karin Laan (Schilderijen) en de kinderen van de Blauwe Reiger is er weer van alles te zien en te bewonderen.

De Kunst10daagse is van vrijdag 20 oktober t/m zondag 29 oktober, van 11.00 –
17.00 uur. Ik probeer er iedere dag in ieder geval van 15.30 – 17.00 uur te zijn. Op zaterdag en zondag wat langer.

Via de site www.dekunst10daagse.nl kun je alle informatie en adressen opzoeken.

Leuk als je langskomt!
Groetjes,
Helga

Kalender:
Zondag, 29 oktober: TRAIL SCHOORL
Zondag, 5 november: Boerenkoolloop Warmenhuizen over precies 10 km.
Zondag, 12 november: DERDE BOSLOOP SCHOORL.
Zondag, 19 november: Zevenheuvelenloop Nijmegen.