Loopjournaal 24 en 31 januari 2018

2018-02-09 0 Door Dennis van Dok

Loopjournaal vanaf woensdag,
Woensdag, 24 januari. Warmste 24e januari vanaf 1900, 12 tot 13 graden.
Om 19.00 uur: regen, donker, wind, nog warm 8-9 graden.
11 optimiste lopers die graag een rondje willen lopen.
Besloten om geen oefeningen ed te doen, daar was het veel te nat voor.
De Zeeweg op, puur donker maar lopers wel voorzien van een lampje, strakke loop de Nieuweweg op voor de wind en via Groet terug. Mooi getraind.

Woensdag, 31 januari. 13 lopers. Goed weer, geen neerslag, 5.9 graden.
Blauwe maan, groot en goed zichtbaar.
Even een andere training: dribbel 30 sec, tempo-duur 20 seconden, voluit 10 seconden x 5, serierust 2 minuten = 7 minuten x 5 = 35 minuten.
Lijkt eenvoudig, maar is zeer intensief.

Zaterdag, 9 lopers, stuk kouder. Laatste training voor de GUS. Gerard ging voor in een mooie duurloop dwars door duin en bos van 1 uur en 11 minuten, toch weer
11 kilometer.

Zondag, 6 lopers. Weer druk in het bos, met goed weer, ook vanwege de snertwandeling van het Noord-hollands dagblad.

Maandag,

Zondag, 11 februari 2018. Groet uit Schoorl Run (GUS).
Om in de stemming te komen als bijlagen:
!!!!!!!!!!!!!!!!het verslag van 2017 en de uitslagen 2017.

Taartloop:

Nieuws: De Dweilpauze is weer uit. Inleveren kopy voor 14 februari.

Ondersteuning: KUNST VOOR KIDS in Schoorl STEM OP ONS (graag met de computer en niet met de 06).
www.helpnederlandvooruit.nl U kunt nog stemmen tot 11 februari!!!!!!
Eerst stemmen op Kunst voor kids, daarna bevestigen.

Leiden.
Zijn er nog liefhebbers voor de 21 km van Leiden op zondag, 27 mei 2018. Zit net als vorig jaar wel een sponsorverplichting aan (min € 100,–). Hele marathon kan ook.
Info bij Yde Dekker. (eventueel retour-mail).

Zondag, 11 februari 2018: Groet uit Schoorl Run

Taartlopers klaar voor Groet uit Schoorl Run 25ste Taartloop trekt 27 deelnemers De ‘Taartlopers’ zijn klaar voor de Groet uit Schoorl Run. (Foto: Willem de
Maaré)
SCHOORL – Traditioneel doet een groep hardlopers van Sportclub Chronos – de fusieclub van STG Schoorl en STG Bergen – mee aan de Taartloop. Deze hardlooptraining door de Schoorlse Duinen, met na afloop ambachtelijke taart met koffie en thee bij een van de leden thuis, is jaarlijks twee weken voor de Groet uit Schoorl Run. Afgelopen zondag deden ook atleten van AV Nova mee. De een traint voor de 10 kilometer, de ander voor de 21 kilometer. De traditie wordt al
26 jaar in stand gehouden. “Maar het is de 25ste editie”, benadrukt Truus de Maaré, de initiator van de Taartloop, “want het is een keer niet doorgegaan. Nu een jubileum dus!”

Truus de Maaré uit Schoorl trainde indertijd (1993) als marathonloopster bij Loopgroep Bergen onder leiding van trainer Fred Schotten. Kenners weten dat zij indertijd een topatleet was. “Ik was derde op de Marathon New York bij de veteranen vrouwen en tevens eerste Nederlandse. Als training voor de marathon Schoorl, zoals de Groet uit Schoorl Run toentertijd heette, stelde ik voor met mijn loopmaten een keer de ‘halve van Schoorl’ te doen. Na afloop zou er koffie en zelfgebakken taart bij ons thuis zijn. Onze huiskamer is piepklein dus het werd heel knus. Mijn man Willem was lid van STG Schoorl, onder leiding van Chiel van de Garde. Willem polste dat jaar of er bij zijn club gegadigden waren voor de Taartloop. En zo deden het tweede jaar meer dan dertig hardlopers mee.
Sindsdien is STG Schoorl, nu dus Sportclub Chronos, van de partij.”
Truus en Willem stopten op een gegeven moment met de organisatie waardoor er in
2005 geen Taartloop was. In 2006 blies Rob van Andel de looptraining weer nieuw leven in. In 2007 namen Schoorlaars Klaas en Anja Tillema het stokje over en organiseerden vervolgens tien jaar de Taartloop. De afgelopen jaren stelden Michiel en Monique Beeldman hun huis beschikbaar om de groep hardlopers van ambachtelijke taart en koffie te voorzien. Afgelopen zondag kwamen Truus en Willem ook ‘op de koffie’. Truus blijkt nog zeer actief te zijn. “Hardlopen lukt niet meer, maar fietsen gaat nog prima!”
Kijk voor informatie over de Sportclub Chronos op www.sportclubchronos.nl.
Artikel geplaatst op woensdag 31 januari 2018 – 10:07