Verslag Groet uit Schoorl run 11 februari 2018

2018-02-19 0 Door Dennis van Dok

Door: Klaas Tillema.

41e GROET UIT SCHOORL RUN op ZONDAG,

In de sporthal van De Blinkerd en in alle andere kleedkamers was de grote vraag:
HOE STAAT DE WIND!!!!!!!!. Want er stond een redelijke storm, recht uit de zee, dus een paar graden naar het zw of naar het nw maakte wel het verschil.
In het dorp stonden de vlaggen strak. Maar de rest van de omstandigheden: goede temperatuur, geen neerslag, beetje zon, anders dan de weersverwachting. Dus prima loopweer.
Zoals bij de GUS gebruikelijk, alle bekende lopers verspreid over diverse locaties.
Maar de grootste groep was deelnemer in de businessteams van Ekoplaza, zowel voor de 21,1 km als de 10 km. Verzamelen in de gebouwen van Duinrand S waar ook de groepsfoto’s gemaakt zijn.
Dan de wedstrijd:
11.00 uur start op de Voorweg ieder in de kooi met de juiste kleur. Precies op tijd het startschot, doorlopen naar het startdoek, horloges indrukken en gaan.
De Voorweg af, rechts het Dennenlaantje in, (het vorige jaar een plaatje met de besneeuwde bomen), de Molenweg en aan het eind uitwaaieren op de Heereweg richting De Blinkerd, veel publiek. Vanaf daar liep ik zonder lopers uit de groep, gelukkig wisten de toeschouwers mijn naam nog.
Door Groet en linksaf de Harrie Kuitenweg (ken je de kunstschilder) in en achterlangs de Oorsprongweg op. Nu goed los en positie kiezen. Op de hoek met de Zeeweg stond Roland als verkeersregelaar. Zoals uit ervaring geleerd rustig de Zeeweg op om bovenaan weer te versnellen. Het liep goed: 5 minuten de km.
Op de Julianalaan volop in een strakke “bijna” sprint: je kreeg gewoon plezier in het lopen. De verzorgingsposten waren goed bemand en berekend op hun taak.
Op de 10km precies 50 minuten, dus mooi doorgaan. Van achteren werd de druk groter van de lopers die later gestart waren.
Wat is het toch mooi lopen door de Schoorlse Duinen. Op de 14 km bij de Schoorlse Zeeweg een moeilijk stuk naar Schoorl aan Zee. Maar heb je dit stuk tegen, dan heb je de rest voor.
En dat bleek tussen Schoorl aan Zee en Hargen aan Zee de zeer stevige wind achterop de linkerschouder met soms een stevige rukwind en een zandstorm.
Op richting Groet naar de bewoonde wereld naar het talrijke publiek.
Toch een paar minuten achter op het schema, maar toch. Egmond aan Zee nog in gedachten wat dit jaar niet zo goed ging, gaf weer inspiratie.
Het laatste stuk overleven en zo mogelijk versnellen.
Gelukkig daar het je Dirk Krijt als verkeersregelaar op de hoek Koningsweg.
Nog 500 meter en strak lopen naar de finish. Horloge indrukken en gelukkig weer even praten (Paul, heel fijn). Mijn netto-tijd: 1.49.57. Blij er mee.
Goed opgevangen bij Duintand S en verzorgd door de Lions.
Mooie sportieve loop onder prima omstandigheden!!!!!

Toen tegen 15.00 uur op de hoek Koningsweg/Heereweg gekeken naar de finish van de 10 km, vlakbij de luidspreker zodat de wedstrijd mooi was te volgen.
De ontknoping met Michiel Butter als Nederlands kampioen op de 10km.
Maar daarna een eindeloze stroom van jonge sporters M/V allemaal met grote inzet en een prachtige techniek. De loopsport kan nog jaren mee want de nieuwe generatie staat voor de deur.
Dan komen onze lopers langs, je pikt ze er zo uit en moedigt ze aan voor de laatste
200 meter.
Het was werkelijk een mooie wedstrijd om naar te kijken met prima omstandigheden.

Het was een super editie van de 41e GROET UIT SCHOORL RUN.